Z nami dowiesz się jak rozkręcić własny biznes

Ergonomiczne stanowisko pracy – o co należy zadbać?

Ergonomia w miejscu pracy opiera się nie tylko na przepisach BHP. To absolutne minimum, poza które każdy nowoczesny pracodawca wychodzi, zapewniając coś więcej, niż tylko stanowisko pracy o odpowiednich parametrach. Dziś firmy dbają o normy, ale także o zdrowie, samopoczucie i zadowolenie pracowników.

Organizacja stanowiska pracy biurowej zgodnie z wymogami ergonomii i trendem wellness wpływa na rentowność firmy – warto tę kwestię traktować poważnie, aranżując wnętrza biurowe. Dobrze urządzone biuro to większa motywacja i efektywność pracy, a także mniejsza absencja chorobowa pracowników. 

Ergonomia pracy przy komputerze – meble

Ergonomiczne stanowisko pracy przy komputerze to przede wszystkim dobrze dopasowane meble, które ułatwiają pracownikowi wykonywanie jego codziennych zadań i zapewniają zachowanie prawidłowej (zdrowej) pozycji ciała podczas pracy.

Ergonomiczne krzesło

Ergonomiczne krzesło do komputera pozwala na indywidualne ustawienie prawie każdego jego elementu. Oparcie, siedzisko, podłokietniki, zagłówek – wszystko regulowane w możliwie dużym zakresie, aby optymalnie dostosowywało się do sylwetki. Liczy się wysokość siedzenia, kąt odchylenia oparcia, wysunięcie zagłówka czy podłokietników. Niezwykle istotną cechą jest również ergonomiczne wyprofilowanie krzesła biurowego które odciąża w ten sposób najbardziej obciążany w pozycji siedzącej fragment kręgosłupa, czyli odcinek lędźwiowy. Nie bez znaczenia jest ponadto podstawa na kółkach i możliwość obrotu wokół własnej osi oraz „oddychający” materiał pokrywający siedzisko i „przewiewne” oparcie.

https://mikomaxsmartoffice.com/wp-content/uploads/fly-images/1507/mikomax_accenture_int_015-0x1200.jpg

Fot. Biurowe krzesła (ergonomiczne) do komputera.

Aby uniknąć bólu kręgosłupa, przy biurku należy siedzieć w takiej pozycji, by kolana i łokcie były zgięte pod kątem prostym. Uda i przedramiona są wtedy ułożone równolegle do podłoża. Plecy powinny całą powierzchnią przylegać do oparcia krzesła, a wzrok znajdować się na poziomie górnej krawędzi ekranu komputera, aby odcinek szyjny kręgosłupa nie był nadwyrężany. Jednak nawet taka idealna nie jest wskazana na całe 8 godzin pracy. Najzdrowiej jest bowiem ją zmieniać i co jakiś czas pracować na przykład na stojąco lub w pozycji półstojącej, korzystając z hokerów.

https://mikomaxsmartoffice.com/wp-content/uploads/fly-images/2231/mikomaxso_standup_wiz-5-0x1200.jpg

Fot. Ergonomia w biurze to również możliwość wyboru najwygodniejszej pozycji do pracy przy komputerze.

Ergonomiczne biurko

Ergonomia pracy w nowoczesnym biurze zakłada możliwość ruchu, a nawet ten ruch na pracownikach wymusza. W tym celu projektuje się biura tak, by toalety były jak najdalej od stanowisk pracy, zaleca kilkuminutową przerwę w pracy przy komputerze co 60 minut etc. Ale to nie wszystko! Teraz stawia się na innowacyjne, ergonomiczne biurka typu sit&stand, które umożliwiają użytkownikowi zmianę pozycji (z siedzącej na stojącą lub odwrotnie) nawet bez przerywania pracy. Dzieje się tak dzięki płynnej regulacji wysokości blatu w dużym zakresie.

https://mikomaxsmartoffice.com/wp-content/uploads/fly-images/2207/Standup_industrial_001-0x1200.jpg

Fot. Ergonomiczne biurka z regulowaną wysokością blatu – do pracy na siedząco i na stojąco.

Praca przy komputerze w pozycji stojącej, choć wydaje się to nieprawdopodobne, jest znacznie zdrowsza dla ludzkiego organizmu, dla którego właśnie takie ułożenie ciała jest najbardziej naturalne i najkorzystniejsze (zarówno dla kręgosłupa, jak i dla układu krążenia). Stojąc, dodatkowo można zmieniać pozycję, opierając na przykład raz jedną, raz drugą nogę na podnóżku do pracy przy komputerze, który wykorzystuje się także w pozycji siedzącej przy biurku.

Ergonomia na stanowisku pracy – otoczenie

Ergonomia stanowiska komputerowego uwzględnia także inne aspekty pracy biurowej, jak oświetlenie, akustykę, czy temperaturę. Wymagane natężenie światła w biurze wynosi 500 luksów. Zaleca się maksymalne wykorzystanie naturalnego źródła światła oraz stosowanie światła górnego uzupełnionego lampkami na biurkowymi. Poziom hałasu w przypadku pracy biurowej najlepiej, jeśli nie przekracza 40-50 decybeli, co ułatwia pracownikom skupianie się. Optymalna temperatura otoczenia wynosi 20-24°C. Warto pamiętać również, że każdy pracownik biurowy powinien mieć do swojej dyspozycji co najmniej 2 m² powierzchni i na każdego powinno przypadać minimum 13 m³ przestrzeni biura, w którym pracuje.

Wellness biurowy

To, jak powinno być zorganizowane stanowisko pracy przy komputerze, określają precyzyjnie Polskie Normy, jednak na obecne warunki to za mało. Jedna czwarta pracowników biurowych w wieku poniżej 35 lat cierpi na bóle pleców. W ciągu 8-godzinnego dnia pracy ruszają się oni zaledwie 30 minut, co w dużej mierze powoduje takie dolegliwości, a te z kolei pogarszają samopoczucie, zmniejszają motywację do pracy i efektywność. „Polityka wellness” jest niezbędna. W nowoczesnych biurach dba się o zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników. Udostępnia się im sale treningowe z bieżniami, rowerami treningowymi lub innym sprzętem sportowym, serwuje owoce i zdrowe napoje, dba o atmosferę w biurze, wprowadzając tak zwany biophilic design, urządza przyjazne, „udomowione” strefy relaksu.

Poznaj inspiracje, które możesz wykorzystać w swoim biurze na https://mikomaxsmartoffice.com/pl/