Z nami dowiesz się jak rozkręcić własny biznes

Zakładanie działalności gospodarczej

Przez formalności do powstania firmy

Posiadanie własnej firmy to dążenie wielu osób. Samozatrudnienie daje nie tylko stabilne zatrudnienie, ale i dużo satysfakcji. Podobno założenie działalności gospodarczej wiąże się z olbrzymią biurokracją, czym wiele osób czuje się odstraszonych. Prawda jest taka, że działalność gospodarcza krok po kroku może być prosta i przejrzysta. Wystarczy jedynie postępować zgodnie z poniższym schematem, zyskując pewność, że wszystko zostanie wykonane tak, jak należy.

Krok 1. – rejestracja firmy
Dzisiejsza technika pozwala na to, by etap ten wykonać wygodnie we własnym domu. Wystarczy po prostu skorzystać z serwisu internetowego firma.gov.pl. Tam należy wypełnić specjalny formularz o nazwie CEIDG – tym sposobem krajowy rejestr firm zyskuje wpis dotyczący naszej działalności. Wypełniany ten dokument jest bowiem jednocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON oraz zgłoszeniem identyfikacyjnym do Urzędu Skarbowego, który ma za zadanie nadać firmie numer NIP. Jest to także zgłoszenie się jako płatnika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Jeśli z jakichś powodów nie chcemy rejestrować firmy przez Internet, musimy się udać do właściwego sobie Urzędu Gminy lub Miasta i tam za pomocą odpowiedniego formularza zgłosić swoją działalność gospodarczą.

Krok 2. – NIP
NIP można uzyskać w Urzędzie Skarbowym, z tym że firma automatycznie uzyska taki NIP jak jej właściciel (chyba że ten jeszcze nie posiada numeru NIP, wówczas automatycznie uzyskuje go po zgłoszeniu firmy do Urzędu Skarbowego). Inna sytuacja jest, gdy firma ma być spółką. Wówczas trzeba złożyć w Urzędzie Skarbowym druk NIP-2 oraz NIP D. W Urzędzie Skarbowym należy też dokonać deklaracji, czy chce się zostać podatnikiem VAT (w tym celu trzeba wypełnić formularz VAT-R oraz uiścić opłatę w wysokości 170 zł).

Krok 3. – ZUS
Na zgłoszenie się do ZUS właściciel firmy ma 7 dni o d dnia jej rejestracji. Tam trzeba wypełnić formularz ZUS ZUA, który jest zgłoszeniem do ubezpieczenia emerytalnego, rentowego, zdrowotnego, chorobowego i wypadkowego. Jeśli jest taka sytuacja, że mamy dodatkowy etat w innym miejscu i chcemy tylko płacić ubezpieczenie zdrowotne – wypełniamy druk ZUS ZZA. Do ZUS należy zgłosić siebie oraz wszelkie osoby zatrudnione w swojej firmie. Dużą ulgą dla właścicieli działalności gospodarczej jest specjalny ZUS dla nowych firm. Przez pierwsze dwa lata funkcjonowania firmy ZUS dla właścicieli oraz każdego pracownika jest dużo niższy, co jest dobrą pomocą finansową w momencie, gdy firma się dopiero rozkręca. Składka wynosi bowiem jedynie 30% minimalnego wynagrodzenia w Polsce.

Krok 4. – Ostatnie formalności
Choć posiadanie pieczątki firmowej nie jest wymogiem, to na pewno w niejednej sytuacji okazuje się ona bardzo przydatna. Dlatego warto jak najwcześniej zaprojektować i zamówić pieczątkę dla swojej nowej firmy. Dobra pieczęć to taka, na której znajduje się pełna nazwa firmy z imieniem i nazwiskiem przedsiębiorcy, adres, telefon, REGON oraz NIP.

Poza pieczątką dobrze też rozplanować kwestie związane z księgowością – kto będzie ją prowadził (najlepiej zatrudnić profesjonalnego księgowego) oraz gdzie będzie trzymana całą dokumentacja firmy.